5 greseli de marketing ale antreprenorilor

5 minute de citit

Dacă ești antreprenor la început de drum, ești familar cu provocările pe care le impun începuturile – bugete limitate, eforturi de a păstra cât mai multe activități in-house și multe altele. În timp ce e bine să păstrezi lucrurile cât mai simple într-un startup și cheltuielile cât mai în frâu, e foarte ușor să faci greșeli de marketing care te pot costa viitorul afacerii tale.

Iată ce greșeli poate face un antreprenor din punct de vedere al marketingului, care îl vor costa pe termen lung succesul afacerii:

1. Consideră că se poate și fără

Antreprenorul fără viziune își spune: “Păi bine, eu nu am nevoie de marketing. Afacerea mea merge și așa.” Merge și așa, exact. Am văzut afaceri care funcționau poate la 5-10-20% din potențial din cauză că totul se întâmpla absolut la întâmplare și organic, însă acei antreprenori se mulțumeau cu rezultatele financiare și considerau că au un business de succes. Ei nu aveau viziune.

De ce să faci tu altfel? Pentru că în mod sigur o va face și concurența ta. Îți permiți să rămâi pe dinafară?

2. Alocă prea puține resurse pentru marketing

60%. Atât recomanda, cu ceva timp în urmă, un advertiser să investim, din totalul cheltuielilor operaționale, în marketing. Desigur, marketingul pe vremea aceea însemna inclusiv promovare TV, care e și azi foarte scumpă. Însă comparând aceste cifre cu planul antreprenorului cu cifră estimată de afaceri de 100.000 de euro anual, care investește cu greu 200 de euro în campanii de Facebook pentru simplul motiv că nu vede un câștig imediat din asta, ne dăm seama cu ce fel de problemă avem de-a face. Să investești prea puțin în marketing e mai rău decât să nu investești deloc – pentru că dacă nu investești, nu ai nici așteptări, însă antreprenorul fără viziune va dori să vadă cei 200 de euro cum se transformă în vânzări din prima lună. Dacă pare de necrezut, discutați cu oameni de afaceri autohtoni și veți auzi întrebarea “cât imi aduce suta de euro la final de lună?”.

De ce să faci altfel? Pentru că o afacere care face rabat la lucruri care țin de imaginea ei e sortită eșecului.

3. Confundă marketingul cu vânzările

Revin la întrebarea antreprenorului de la punctul anterior: “Cât îmi aduce sute de euro [investită în marketing] la final de lună?” Răspunsul e foarte simplu: Garantat zero. Negarantat – mai mult decât zero, poate chiar foarte mult. Dacă în momentul ăsta nu ți s-a ivit în minte următoarea întrebare, absolut firească, e o problemă: “Păi ok, dacă marketingul aduce zero, de ce să mai investim în el?” Marketingul nu generează vânzări și nu înlocuiește activitatea de vânzări. Dar o ajută; foarte mult, cum nicio altă operațiune nu o poate face, nici chiar produsul în sine.

De ce să faci altfel? Un produs mediocru poate fi vândut la un preț premium dacă se bucură de marketingul potrivit (vezi marile branduri). Vrei margine de profit de 30% sau de 300%?

4. Încearcă să reducă cheltuielile de marketing prea devreme

Am văzut antreprenori care încercau încă din primele luni să reducă cheltuielile de marketing. Presupun că au investit în așa ceva. Făcând o analogie, e la fel ca atunci când mergi cu mașina și lași pedala de accelerație după ce vitezometrul ajuns în punctul dorit, și să speri apoi să-ți menții viteza. No way! Piața în care activezi e mai nemiloasă decât rezistența aerului din analogie. Antreprenorul fără viziune va încerca, de cele mai multe ori prea devreme, să reducă cheltuielile de marketing. Fie pentru că lucrurile nu merg, sau pentru că merg. Campaniile de marketing se pot eficientiza, în timp, dar reducerea costurilor nu e soluția potrivită pentru asta.

De ce să faci altfel? Pentru că poți obține profituri mai mari vânzând mai mult sau reducând cheltuielile. Care variantă crezi că e mai sustenabilă?

5. Preferă să consume timp în loc să cheltuie bani

Un antreprenor din Silicon Valley spunea că unul din lucrurile greșite pe care le-a învățat crescând în sărăcie a fost că timpul e mai puțin valoros decât banii; că e mai bine să faci ceva singur, consumând din timpul tău, decât să plătești pe cineva să facă asta pentru tine. Adică să transformi timpul în bani, nu banii în timp. Foarte mulți antreprenori din România suferă de acest lucru și e un drum lung și anevoios pe care trebuie să îl parcurgem, ca industrie de antreprenoriat, până să scăpăm de acest handicap. În consecință, un antreprenor fără viziune va depune eforturi considerabile de timp și energie pentru a face in-house, gratuit, un lucru (de exemplu un site), în loc să plătească un profesionist care poate face acel lucru mai bine, mai repede, dar pe bani.

De ce să faci altfel? Pentru că în timpul pe care-l pierzi făcând ceva la care nu te pricepi poți să faci ceva la care te pricepi. Pentru că un site pe care-l faci în 6 luni și pe care o agenție ți-l poate face într-o lună poate să-ți aducă bani în cele 5 luni care fac diferența de timp.